Team zaken

Binnen onze jeugdafdeling worden teams zorgvuldig samengesteld. Hierover zijn diverse afspraken gemaakt.

Samenstelling teams

In de laatste week van mei zal de voorlopige indeling voor het volgende seizoen bekend worden gemaakt. Vlak voor aanvang van het nieuwe voetbalseizoen zal de indeling definitief worden gemaakt. In de winterstop zijn wijzigingen mogelijk, altijd in overleg met trainers / leiders / spelers / ouders en (jeugd) voetbaltechnische commissie ((J)VTC) Het belang van het individu staat hier voorop.

Bij de indeling van de teams wordt onderscheid gemaakt in een vijftal criteria:

• Leeftijd.
  • Mentaliteit.
  • Technische vaardigheid (passen, trappen, koppen, creativiteit, balaanname, handelingssnelheid etc.).
  • Tactische vaardigheid (beeld van het systeem, beeld van de rol binnen het systeem, uitvoering van de rol, coachen etc).
  • Discipline (gedrag, instelling, concentratie, persoonlijkheid, intelligentie, etc)

Selecteren van spelers wordt gedaan op basis van de ingevulde beoordelingsformulieren die onderdeel uitmaken van het 'Spelersvolgsysteem'. De trainers, hoofdleiders en hoofd jeugdopleidingen hebben hierover regelmatig overleg. Eventueel worden selectiewedstrijden georganiseerd. De methode is voor alle spelers hetzelfde, van pupil t/m junior. Naast de leeftijd en vaardigheden wordt gelet op capaciteit en ambitie. Daardoor zullen spelers van zoveel mogelijk hetzelfde niveau in één team spelen.

Voor de JO19-junioren wordt de sterkst mogelijke selectie nagestreefd bestaande uit 15-18 eerste- en tweedejaars spelers.

Voor de JO13 t/m JO17 worden de selectieteams prestatiegericht ingedeeld. De teams bestaan uit 13-15 spelers. Alle spelers moeten zoveel mogelijk spelen. De JO17-1, JO15-1 en JO13-1 bestaan voor het overgrote deel uit tweedejaars spelers. De schaduwselectieteams bestaan voor het overgrote deel uit eerstejaars spelers. De recreatieteams worden zoveel mogelijk op leeftijd ingedeeld.

Bij de JO9, JO10 en JO11-pupillen bestaan de teams respectievelijk uit 8-10 spelers. Selectie wordt gedaan op basis van leeftijd, capaciteiten en gelijkwaardig niveau. Bij de JO11, JO10 en JO9-pupillen is het nog niet noodzakelijk om met een vaste keeper te spelen. De spelers kunnen op toerbeurt keepen als er geen vaste keeper beschikbaar is.

Doorschuiven / uitlenen van spelers

Voor het incidenteel doorschuiven van spelers worden de onderstaande belangen afgewogen:

• Belang van de speler
  • Belang van het eigen team
  • Belang van het vragende team
  • Doelstelling van de teams
  • De opleiding
  • Het plezier

Ieder team maakt voor de competitie duidelijke afspraken uit welk team spelers worden geleend of aan welk team spelers worden uitgeleend. Hiervoor is een schema gemaakt. Lenen en uitlenen van spelers moet op donderdagavond duidelijk zijn. De trainer van het team dat een speler leent, geeft aan voor welke positie een speler nodig is. De trainer die de speler uitleent, bepaalt welke speler wordt uitgeleend. Uitlenen van spelers moet ook worden gerouleerd. De trainer houdt daarvoor een roulatiesysteem bij. Het uitlenen aan een lager team kan ook voorkomen. De spelers zijn verplicht ook hieraan mee te werken, anders speelt hij of zij ook niet in het eigen team.

De trainer van het Eerste Elftal kan spelers uit de JO19-1 opvragen onder de volgende voorwaarden:

• Het moet een meerwaarde hebben voor de speler
  • Alleen als er geen oplossing mogelijk is uit het Tweede Elftal.
  • Altijd vooraf overleg met de trainer van de JO19-1 en Voetbal Technisch Commissie.
  • Altijd in overleg met de speler.
  • Blijvende inzetbaarheid in het eigen team, tenzij definitief doorschuiven noodzakelijk is voor de individuele speler.
  • Uitlenen van JO19-1 spelers aan lagere seniorenteams in overleg met de trainer. Hoofdzakelijk 2e jaars JO19 spelers die niet in aanmerking komen voor de 1e en 2e selectie. Deze spelers zoveel mogelijk rouleren.

Meetrainen in hoger spelende teams

Medio december wordt beoordeeld welke spelers één keer per week met een hoger spelend team gaan meetrainen. Daarover vindt overleg plaats met de spelers / ouders / trainers / hoofdleider / (J)VTC. Indien het voor de ontwikkeling van een speler noodzakelijk is om deze te verplaatsen kan dit op elk moment tijdens het seizoen.

Verwachtingen ten aanzien van een speler

Indien een speler zich niet houdt aan de '11-Gouden Regels', volgt een gesprek met de ouders / trainer of leider / hoofdleider en eventueel een hoofdbestuurslid waarna een schorsing volgt. Bij diefstal of vernieling van andermans eigendommen volgt onmiddellijk schorsing. Bij herhaling wordt de speler geroyeerd als lid. Voetbal is een teamsport waarbinnen individuen zich moeten kunnen ontwikkelen (en niet andersom).

Er staat niemand boven de groep, er is niemand belangrijker dan het team.

Spelen in een selectie team

Spelen in een selectieteam is geen vanzelfsprekendheid / garantie voor het hele seizoen. Zeker bij een selectieteam hoort voorbeeldgedrag naar andere teams toe.

Een selectieteam is vooral OOK prestatief bezig (en daar horen verwachtingen bij …) De sportieve doelstelling is tot het einde van de competitie meedraaien voor het kampioenschap en in de beker minimaal doorgaan na de poulefase.

Sturing & coaching op afspraken en verantwoordelijkheden in het veld (team / individueel).